De ce o să dispară frâna de mână de pe mașini și nu e o veste chiar rea

de: Daniel Ștefan
21 09. 2018

În viitorul apropiat, frâna de mână va dispărea la automobile și e o veste mai bună decât pare. E o dovadă că producătorii auto încep, în sfârșit, să modernizeze și dotările de bază ale unui vehicul.

Dispariția treptată a frânei de mână este o concluzie a britanicilor de la CarGurus, care, în urma unei analize statistice, au observat că tot mai puține mașini de pe piața Marii Britanii mai au frână de mână.

Aceasta este considerată mai mult o “relicvă” a vremurilor în care șoferii nu se puteau baza întotdeauna pe frâna obișnuită. Totuși, nu trebuie neglijat faptul că frâna adițională este extrem de importantă și-și găsește utilitate în numeroase cazuri, mai ales când parchezi autoturismul în rampă sau vrei să fii sigur că nu-ți împinge nimeni mașina în mijlocul străzii cât ești plecat.

Dar, e impropriu spus că producătorii vor renunța la frâna de mână. Este vorba că o vor “converti” într-una electronică și se va renunța la levierul clasic dintre scaunele din față, cum aveau mașinile de cum 50 de ani.

Din totalul mașinilor noi din Marea Britanie, doar 37% mai ai frână de mână clasică, iar dintre producători, doar Dacia și Suzuki își mai echipează toate vehiculele din gamă cu levierul pentru frână.

Companii precum Audi, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes și Porsche au început de câțiva ani să plaseze comanda frânei de mână la un simplu buton de la bord sau pe consolă, fără să mai fie nevoie să tragi cu putere de mânerul acela care, cu timpul, se slăbește și bălăngăne între scaune (cum e la Dacia, de exemplu).

Sigur, nu este neapărat un impediment, dar din ce în ce mai multe funcții de la mașină tind să se schimbe, iar asta poate fi un lucru benefic, atât timp cât nu ai probleme cu sistemul electronic.

Introducerea așa-numitelor frâne electronice (e-brakes) va înlocui levierul tradițional cel mai probabil și pentru a utiliza acel spațiu pentru alte funcții esențiale.

Frâna de mână electronică ar putea fi cu atât mai eficientă cu cât comanda va fi amplasată direct pe volan, pentru ca, în caz de urgență, în timpul condusului, să nu fie nevoie să iei o mână de pe volan pentru a căuta levierul care nu la toate mașinile are o amplasare comodă.